Profesorii nu vor mai avea voie sa mediteze acasa elevii de la clase, sa le aplice acestora tratamente umilitoare si nici sa ii supuna unui abuz de natura emotionala ori spirituala. De cealalta parte, elevii vor avea interdictia de a consuma etnobotanice, de a face pariuri ori de a practica jocuri de noroc in timpul programului scolar. Acestea sunt doar cateva din prevederile incluse in codul de etica lansat in dezbatere publica de Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului si care este aplicabil tuturor persoanelor din sistemul national de invatamant preuniversitar de stat, particular si confesional, responsabile cu instruirea si educatia.
Potrivit inspectorului scolar general al Inspectoratului Scolar Judetean Salaj, Ioan Abrudan, acest document a fost definitivat si poate fi consultat pe site-ul Ministerului Educatiei. Printre prevederi se numara si interdictia cadrelor didactice de a medita elevii de la clase. Din punctul meu de vedere, un cadru didactic poate sa desfasoare astfel de activitati in conditiile in care se incadreaza in prevederile legale. Adoptarea acestei masuri ar conduce la eliminarea posibilelor neclaritati privind notarea sau favorizarea unor elevi pe baza sumelor acordate de parinti in vederea predarii suplimentare a unor discipline la domiciliu, ne-a declarat Ioan Abrudan.
De asemenea, in codul de etica se numara si obligatia cadrelor didactice sa respecte drepturile elevilor si sa stabileasca o relatie de incredere reciproca cu parintii sau cu tutorii legali. Dascalii sunt obligati sa le prezinte acestora situatia scolara a copiilor in mod obiectiv si sa respecte confidentialitatea datelor furnizate. Nu este deontologic nici ca profesorii sa primeasca de la parinti bani ori bunuri materiale pentru serviciile educationale oferite in scoala.
Dascalilor le sunt interzise, totodata, orice activitati care genereaza coruptie. De exemplu, contravine conduitei obiceiul de a solicita bani sau cadouri pentru acordarea unor note mai mari si de a colecta fonduri de la elevi sau de la parinti pentru cunoscutul protocol din timpul examenelor nationale.
In relatia cu elevii, profesorii nu au voie sa le aplice acestora tratamente umilitoare sau sa ii supuna unui abuz de natura emotionala ori spirituala. Din contra, cadrele didactice trebuie sa se implice in ocrotirea sanatatii fizice, psihice si morale a copiilor, dar si asigurarea protectiei, prin denuntarea formelor de violenta fizica, a oricarei forme de discriminare, abuz, neglijenta sau de exploatare a elevilor. Pe de alta parte, pentru elevi, codul specifica interdictia de a consuma etnobotanice, de a face pariuri ori de a practica jocuri de noroc in timpul programului de scoala.
Pentru nerespectarea prevederilor, dascalii raspund in functie de gravitatea abaterilor, tinand insa cont si de faptul ca acestea ar fi savarsite intentionat sau nu. In cazul incalcarii neintentionate a codului, lucru care se va stabili in urma unei anchete realizate de comisia judeteana de etica, profesorii in cauza vor fi doar consiliati in vederea intelegerii greselii. Daca se constata ca abaterea a fost cu buna stiinta, atunci profesorii responsabili vor trebui sa urmeze un program de remediere comportamentala si sa fie monitorizati pentru o anumita perioada de o comisie specifica. Din aceasta ar urma sa faca parte un cadru didactic membru in consiliul de administratie, un reprezentant al parintilor si psihologul scolar. Comisia judeteana de etica, ca si cea care propune si monitorizeaza programul de remediere comportamentala a profesorilor problematici, nu o inlocuiesc pe cea de cercetare disciplinara de la nivelul unitatii scolare. Daca abaterile profesorilor sunt de natura penala, comisia judeteana de etica trebuie sa sesize institutiile abilitate, pentru a incepe cercetarea acestora.
Codul de etica a fost supus dezbaterii publice incepand cu data de 12 aprilie, sugestiile sau observatiile putand fi trimise, pana la data de 12 mai, pe adresa de e-mail: coddeetica@medu.edu.ro. Propunerile vor fi analizate de catre membrii Consiliului national de etica. Codul de etica reprezinta o garantie a cresterii calitatii si prestigiului invatamantului preuniversitar, crestere ce se va realiza prin reducerea practicilor inadecvate sau imorale ce pot aparea in mediul educational preuniversitar si prin autodisciplinarea persoanelor responsabile cu instruirea si educatia.